OMEP ČR se stal nově součástí mezinárodního projektu s názvem Education Sustainability from the Start: An Online ESD Curriculum for Early Childhood Education (Erasmus+ project KA220-SCH - Cooperation partnerships in school education, který je financován Evropskou unií). Cílem projektu je vytvoření online kurzu v digitální aplikaci edChild. Obsahem kurzu budou témata udržitelného rozvoje v předškolním vzdělávání v dimenzi ekologické, environmentální a socio-kulturní a také náměty na vzdělávací činnosti v mateřské škole. Úlohou OMEP ČR bude vytvořit část online kurzu, která se bude týkat soci-kulturní dimenze. Cílovou skupinou budou učitelky a děti v mateřských školách a také vysokoškolští studenti, kteří studují obory učitelství pro mateřské školy nebo předškolní pedagogika. Projekt se bude realizovat v letech 2022 – 2024 a společně s námi se ho účastní také OMEP Švédsko (hlavní řešitel projektu), OMEP Francie, OMEP Chorvatsko a OMEP Irsko.
Sociální a kulturní a kulturní dimenze udržitelného rozvoje v RVP PV
Udržitelný rozvoj v předškolním vzdělávání
Vyhlášení projektu a soutěže
Udržitelnému rozvoji v předškolním vzdělávání není v České republice dosud věnováno mnoho pozornosti. Proto se Český výbor OMEP v souladu s prioritami Světového výboru OMEP rozhodl tuto oblast více podpořit a vyhlašuje projekt spojený se soutěží, s názvem Udržitelný rozvoj v předškolním vzdělávání, kterého se mohou zúčastnit jednotlivci i celé mateřské školy.
Podkladem pro realizaci projektu a účast v soutěži je práce s hodnoticím nástrojem, který umožňuje učitelům i vedení mateřských škol reflexi jejich práce a stává se také podkladem pro plánování změn v oblasti udržitelného rozvoje. Vyhlášení projektu, zadání soutěže a kompletní hodnotící nástroj jsou zveřejněny na stránkách OMEP pod tímto odkazem https://www.omep.cz/esd-projekty.
Český výbor světové organizace pro předškolní výchovu
vyhlašuje další projekt a soutěž s finančním ohodnocením
pro rok 2022
Udržitelný rozvoj v předškolním vzdělávání
Cíl projektu
Podpořit přínosy předškolního vzdělávání v oblasti udržitelného rozvoje a pomoci mateřským školám v ČR zhodnotit a rozvíjet vlastní přístupy k udržitelnému rozvoji ve vzdělávacích programech a činnostmi s dětmi.
Popis projektu
Projekt je zaměřen na hodnocení udržitelného rozvoje v předškolním vzdělávání, což je oblast, které není věnováno v ČR dostatek pozornosti. Celosvětově je však toto téma již řadu let hodně diskutováno. Vyhlášením projektu se Český výbor OMEP rozhodl podpořit tento celosvětový trend.
Pro hodnocení udržitelného rozvoje v předškolním vzdělávání byl mezinárodním týmem OMEP vytvořen evaluační nástroj, který byl nyní volně přeložen do českého jazyka. Evaluační nástroj umožňuje učitelům i vedení mateřských škol reflexi jejich práce v oblasti udržitelného rozvoje a stává se také podkladem pro plánování změn v této oblasti.
Účastníci, kteří se rozhodnou do projektu zapojit, mají možnost si vybrat z jedné nebo více oblastí evaluačního nástroje. Ve zvolené oblasti budou zaznamenávat konkrétní změny směrem k udržitelnému rozvoji. Pokyny pro práci s tímto nástrojem jsou uvedeny v metodice evaluačního nástroje.
Kompletní nástroj je zveřejněn na stránkách OMEP pod tímto odkazem https://www.omep.cz/esd-projekty
Postup
Za pomoci evaluačního nástroje popsat a analyzovat současný stav v jednotlivých/zvolených oblastech udržitelného rozvoje v mateřské škole.
Zvolit konkrétní oblast (všechny oblasti) a za pomoci vytvoření vlastního projektu pracovat na změnách k lepšímu.
Realizace projektu.
Vyhodnocení a reflexe výsledků projektu a změn ve vybrané oblasti/oblastech.
Zapojení do projektu a soutěže
Projekt je otevřen široké odborné veřejnosti k hodnocení vlastní práce. Koho projekt zaujme a bude chtít sdílet svoje zkušenosti a výsledky, může se přihlásit do soutěže.
Zapojit se mohou učitelé a učitelky z jedné třídy mateřské školy se souhlasem vedení nebo celá mateřská škola. Přihlásit se může také student vysoké školy, který vykonává v MŠ praxi a má souhlas provázejícího učitele a vedení MŠ.
Podmínky soutěže
Vyplnit individuální a týmové hodnocení udržitelného rozvoje s popisem výchozího stavu předškolního vzdělání k udržitelnému rozvoji dané školy.
Navrhnout, jakým způsobem bude dosaženo zlepšení s uvedením zvolených metod, postupů, pomůcek apod.
Popsat realizaci změn, ke kterým došlo, doložených např. fotografiemi, videi, pracemi dětí, atd.
Písemně reflektovat (vyhodnotit) změny a jejich přínosy. Bude uvedeno, pro jakou věkovou skupinu byl projekt/soutěž určena a počet dětí, které se do projektu/soutěže zapojily. Popsána bude i případná spolupráce s dalšími partnery (rodiče, sponzoři apod.).
Je nutné přiložit prohlášení autora, že neporušuje práva třetích osob/autorská práva, know-how, práva k ochranným známkám, atd. a dále přiložit, že autor souhlasí se zveřejněním na webových stránkách www.omep.cz.
Důležité termíny
Vyhlášení soutěže: 1.1.2022
Uzávěrka soutěže: 30.6.2022
Adresa k odeslání:
Český výbor Světové organizace pro předškolní vzdělávání
Římská 1255/27
12000 Praha - Vinohrady
E-mail: info@omep.cz
V případě dotazů kontaktujte garantky soutěže Petru Vystrčilovou (vystrcilova@ped.muni.cz) a Karolinu Bílkovou (BKajik@seznam.cz), členky předsednictva OMEP ČR.
Kritéria hodnocení soutěže:
Dodržení termínu odevzdání.
Kvalita a originalita zpracování celého projektu.
Konkrétní kroky v plánování změn.
Efektivita intervence (přínosy nastavených změn směrem k udržitelnému rozvoji).
Časová náročnost projektu.
Zapojení hlavních aktérů (třída nebo celá MŠ, rodiče, další partneři).
Využitelnost pro ostatní MŠ (učitelky).
Na plánované konferenci ČV OMEP na podzim 2022 budou vyhlášeni finalisté (1. – 3. místo), vítězné projekty mohou být na konferenci prezentovány.
Vítěz obdrží 10.000,- Kč, 2. místo 6000,- Kč a 3. místo 4000,- Kč. Všichni finalisté budou mít hrazenou účast na konferenci OMEP na podzim 2022.