OMEP České republiky se zapojil i do 2. části Světového projektu o vzdělávání pro trvale udržitelný rozvoj.
Informace o podmínkách realizace světového projektu byly rozeslány na emailové adresy všem členům výboru OMEP ČR a byly zveřejněny v časopisech Učitelské noviny a Informatorium 3-8. Informace byly k dispozici i na webových stránkách www.omep.cz.
Přes počáteční problémy s organizací projektu se podařilo získat celkem 19 projektů.
Do zpracování dílčích projektů se opět zapojili studenti z Pedagogické fakulty Západočeské univerzity v Plzni. Ti měli za úkol ve dvojici zpracovat návrhy činností k libovolně zvolenému kriteriu (kriteriím) ze „7 R“. Získala jsem tak 9 projektů, které byly zpracovány studenty. Bohužel se nepodařilo projekty zrealizovat a popsat reakce dětí.
Dalších 9 příspěvků jsem obdržela z pražských mateřských škol (Praha 4, Praha 8, Praha 1) a jeden příspěvek byl zaslán z Liberce.
Reuse 12x
Recycle 12x
Reflect 8x
Respect 6x
Reduce 4 x
Redistribute 3x
Rethink 3x
Jeden projekt byl připraven k oslavě Dne země – má ekologické téma, ale nedokázala jsem je zařadit mezi žádné z „R“.
Čtyři z dílčích projektů se zaměřují pouze na jedno „R“ a všechny činnosti zaměřují ke zvolenému tématu.
Ostatní projekty řeší více „R“ a prezentují tomu odpovídající činnosti.
Jeden z projektů pracuje s tématy Les, Voda, Odpady. Jednotlivá témata v sobě integrují různá „R“, v rámci navržených činností.
Návštěva ZOO, četba z knihy, máňásková scénka, třídění předmětů, pozorování vývoje motýla z larvy, sběr obalového odpadu a jeho využití pro další činnosti dětí, hry s plastovými víčky, výstava výrobků z obalových materiálů, výtvarné zpracování prožitku, práce s obrazovým materiálem, pokusy, putovní výstava, prezentace v místním tisku, využití PET lahví jako hudebního nástroje, dramatizace pohádky, příběhu, práce s interaktivní tabulí, sběr starých mobilních telefonů, konstruktivní činnosti, práce s mapou, ochutnávka jídel, sběr hraček, s kterými si již děti nehrají – dar dětem do dětského domova, využití obalového materiálu pro výtvarnou a pracovní činnost, aj.
Pozorování, rozhovory, sdělování dětských zkušeností, prožitkové metody (návštěva lesa, pozorování líhnutí motýla, atd.), vycházka, situační učení – navození konkrétní situace, kterou děti řeší, řešení problému, aj.
Pouze šest projektů řeší problematiku tak, jak bylo požadováno. Tzn. přiměřeným způsobem (konkrétní činnosti, prožitkové metody, pokusy, experimenty, pozorování, vysvětlení, aj.) vedou děti k pochopení problematiky. Jsou zde prezentovány nápadité činnosti a akce, které vedou děti k vyvození žádoucího závěru. Do činností dětí jsou zapojeni i rodiče. Jsem přesvědčena, že tyto činnosti děti zaujaly a obohatily je. Čtyři projekty byly doplněné o fotografie z realizace projektu.
Zbytek projektů, v prezentované podobě, zůstává mimo problém, který by měl být řešen. Projekty jsou samoúčelné – např. využití obalového materiálu pro výtvarnou a pracovní činnost zůstává bez vysvětlení ve vztahu k problému. Odpad děti sice dále využijí v činnostech, ale není řešen problém jeho likvidace s vysvětlením proč a jak odpad likvidovat.
Chybí konkrétní činnosti (pokusy, experimenty). V projektech je nejčastěji využívána slovní metoda, prohlížení obrázků. Pouze ve třech příspěvcích, v případě práce s obrázky, bylo využito porovnání motivačních obrázků z rozvojových zemí pro porovnání s podmínkami života v Evropě (ČR), vedení dětí k pochopení rozdílů v jednotlivých částech světa a absentuje dotaz např. „Co bys uděl/a, aby se děti na obrázku měly lépe?“
V některých projektech chybí vysvětlení smyslu činností, které dospělí s dětmi realizují, co má činnost v dítěti evokovat.
Objevily se i projekty, ve kterých nabízené činnosti nekorespondovaly s tématem.
Některé příspěvky pouze schematicky popisují co se má a co se nemá, co je správné a žádoucí a co ne. V těchto případech nebyly uvedeny konkrétní činnosti nebo jich bylo málo.
Krátce po zahájení projektů si děti začaly všímat nepořádku v okolí mateřských škol a s chutí pomáhaly při úklidu zahrady i blízkého okolí. Při použití obalů k tvořivému vyrábění děti překvapily originálními nápady. Smysl třídění odpadu pochopily snáze díky fotografiím z Haiti, kde se odpad netřídí.
Učitelé zjistili, že děti mají přehled o svém okolí a o okolní přírodě. Vědí, jak se mají v přírodě chovat a mají rády vycházky do parku i do lesa.
Některé z učitelek z mateřských škol chce v projektu pokračovat. Chtějí, aby si děti uvědomily, že i na nich záleží, jak bude vypadat náš svět, a že je třeba společně vytvářet podmínky pro trvale udržitelný rozvoj
Více zde: http://www.omep.cz/projekty/svetovy-projekt/a2-faze/