PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ CHYBÍ SYSTÉMOVÉ VEDENÍ
(št) Také o tom se před týdnem mluvilo na konferenci věnované budoucnosti předškolní výchovy. Po třech jednáních, která se v gesci ministerstva školství konala v Praze, bylo toto uskutečněno v Brně. Setkání pod názvem České předškolní vzdělávání v zrcadle světové péče o děti předškolního věku pořádaly Český výbor Světové organizace pro předškolní výchovu OMEP a Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity. Zájem učitelek mateřských škol byl enormní.
Na programu byla informace o zapojení České republiky do mezinárodních aktivit OMEP, která se věnuje péči o děti od narození do věku osmi let, ale také situace, v jaké se nyní ocitá naše předškolní vzdělávání. V roce 2009 byl v rámci OMEP zahájen projekt Výchova k udržitelnému rozvoji, do kterého se zapojují země různých kontinentů. Mateřské školy z České republiky se aktivně zúčastnily už prvních dvou fází projektu, nyní byla vyhlášena fáze třetí – Mezigenerační dialog o trvale udržitelném rozvoji. Projekt nabádá učitelky mateřských škol, aby například i na půdě školy iniciovaly besedy a zajímavé akce dětí s rodiči a hlavně prarodiči nad cíli této fáze projektu (Jak používáme plasty, Odkud bereme potraviny, Jak si hrajeme s hračkami). Zástupkyně českého výboru vyzvaly přítomné učitelky, aby se zapojily nejen do projektu, ale také do práce OMEP (více na www. omep.cz). Pohled na předškolní výchovu v mezinárodním kontextu jako by otevřel debatu nad současnými problémy mateřských škol. Zatímco OECD zdůrazňuje nutnost investic do vzdělávání i vzrůstající význam rané péče o děti, u nás se školy potýkají s nevyhovujícími podmínkami (přeplněné třídy, nedostatečné financování, zvyšující se nároky na práci učitelek). První část diskuze k revizi RVP PV na portálu MŠMT sice ještě měsíc poběží, ale diskutujících učitelek je málo. O připomínkách se víc hovoří ve školách než na internetu. Důvodem může být i skutečnost, že na MŠMT se oblastí předškolní výchovy už léta zabývá vždy jediný člověk, zejména v poslední době se jich na tomto postu vystřídalo v poměrně krátkých časových úsecích několik. Požadavek OECD na systémové vedení tohoto článku školské soustavy se tak ocitá na vodě. Víme, kam směřujeme, v jakých podmínkách má předškolní výchova pracovat? Vždyť i nad avizovanou revizí RVP PV je víc otazníků než jasných odpovědí. Upozornění na tíživou situaci vyslaly přítomné učitelky pod hlavičkou OMEP ministrovi školství P. Fialovi (text přineseme v některém z nejbližších čísel UN).
Žádné komentáře doposud nebyly přidány.
Přidat komentář