„(Trvale) udržitelný rozvoj je takový způsob rozvoje, který uspokojuje potřeby přítomnosti, aniž by oslaboval možnosti budoucích generací naplňovat jejich vlastní potřeby. Znamená především rovnováhu mezi třemi základními oblastmi našeho života – ekonomikou, sociálními aspekty a životním prostředím, také rovnováhu mezi zeměmi, různými společenskými skupinami, dneškem a budoucností, atd.“ (Cenia, česká informační agentura životního prostředí)
Světová organizace pro předškolní výchovu – OMEP v roce 2009 na svém Světovém shromáždění v Lagosu v Nigerii vyhlásila projekt, jehož tématem je výchova pro udržitelný rozvoj. Projekt stále pokračuje a má za sebou již dvě na sebe navazující fáze. Je stále otevřen pro všechny, kteří mají zájem se k němu připojit.
Zájem o oblast udržitelného rozvoje na nejvyšší úrovni mezinárodních organizací má již svoji historii. Z posledních iniciativ je třeba zmínit zejména summit OSN o udržitelném rozvoji, který se konal v roce 2002 v Johannesburgu, dále švédskou iniciativu zorganizovat světovou konferenci o výchově a vzdělávání pro udržitelný rozvoj (2004, Gothenburg) a vyhlášení Dekády vzdělávání a výchovy pro udržitelný rozvoj pro léta 2005 – 2014, s nímž přišlo UNESCO. V rámci této dekády se uskutečnila řada konferencí a dílčích iniciativ na mezinárodní i národních úrovních, z nichž pro oblast předškolního vzdělávání bylo významné ustavení pracovní skupiny o zapojení předškolního vzdělávání do tématu udržitelný rozvoj. Jednalo se opět o švédskou iniciativu pod názvem „Příspěvek předškolního vzdělávání k udržitelné společnosti“ z roku 2007.
Projekt OMEP vyhlášený na Světovém shromáždění v Lagosu v Nigérii v roce 2009 přímo na tyto předcházející aktivity navázal.
V dokumentech o udržitelném rozvoji se píše o souvisejících a vzájemně se podporujících pilířích udržitelného rozvoje, jimiž jsou (1) sociální rozvoj, (2) ekonomický rozvoj a (3) ochrana životního prostředí. Pokud tyto pilíře, o nichž panuje shoda, aplikujeme do oblasti předškolní výchovy a vzdělávání, potom to znamená následující:
(1) Poznávat jeden druhého, poznávat podmínky života dětí v různých částech světa, uvědomovat si rodové (gender) rozdíly a výzvy plynoucí z tradičních genderových rolí a modelů v předškolních zařízeních, participace a vliv dětí založené na rovných právech, možnostech a povinnostech.
(2) Zajistit vzdělávání pro všechny, aktivně podporovat dětské učení a rozvoj, poskytovat široké příležitosti pro plný rozvoj potenciálu dívek a chlapců, vést děti k přijetí plné odpovědnosti jako občané a učit je patřičným rozhodnutím v současnosti a v budoucnosti.
(3) Vytvářet cítění pro přírodu, žít s přírodou, zaměřovat se na přírodu a životní prostředí jako na předměty a prostředky učení, za pomoci hry a učení poukazovat na ekologické problémy a výzvy.
V tomto smyslu byl tedy koncipován také projekt OMEP.
Realizací projektu v České republice byly pověřena Dana Moravcová (aktuálně předsedkyně ČV OMEP.